1. HUNCWOCI
- „Panowie Lunatyk, Glizdogon, Łapa i Rogacz
Zawsze uczynni doradcy Czarodziejskich Psotników
Mają zaszczyt przedstawić
MAPĘ HUNCWOTÓW” - —Mapa Huncwotów
Ciekawostki
- Żaden z Hucwotów nie dożył podeszłego wieku; jeden z nich popełnił samobójstwo (w rzeczywistości udusiła go sztuczna ręka podarowana mu przez Lorda Voldemorta, gdyż ten zawahał się czy interweniować i skrzywdzić Harry'ego), dwóch zostało zabitych przez śmierciożerców, a jeden przez samego Czarnego Pana.
Szafka Zniknięć — magiczny obiekt; w świecie czarodziejów pomiędzy dwoma takimi szafkami istniało przejście, które umożliwiało m.in. przenoszenie przedmiotów pomiędzy siostrzanymi meblami. Szafki odbijały prawie wszystkie zaklęcia.
Harry Potter | W jaki sposób wszyscy się tam dostaną, nie zwracając na siebie uwagi mugoli? |
---|---|
Artut Weasley | To bardzo skomplikowana operacja. W końcu chodzi o jakieś sto tysięcy czarodziejów, którzy mają się zgromadzić w jednym miejscu, a oczywiście nie dysponujemy tak wielkim obiektem magicznym, by wszyscy się pomieścili. (...)Ci, którzy nie chcą albo nie potrafią się teleportować, muszą skorzystać ze świstoklików. To takie obiekty, którymi czarodzieje przemieszczają się z jednego miejsca na drugie w określonym czasie. W razie potrzeby można nimi przenosić dużą grupę na raz (...). |
Harry Potter | Jak wyglądają takie świstokliki? |
Artur Weasley | Przede wszystkim nie mogą rzucać się w oczy. Wybieramy takie przedmioty, na które mugole nie zwrócą uwagi, a więc nie podniosą z ziemi i nie zaczną się nimi bawić. No wiesz, coś takiego co uznają po prostu za śmieci. |
— Rozmowa w trakcie wędrówki na wzgórze Stoatshead. |
Świstoklik — magiczny przedmiot, który umożliwia teleportację z miejsca na miejsce każdemu czarodziejowi niezależnie od tego gdzie i kiedy się znajduje. To przedmiot dosyć specyficzny, ponieważ mogą z niego korzystać także niepełnoletni czarodzieje. Są to najczęściej rzeczy, które mugole wezmą po prostu za śmieci i nie podniosą ich. Zaklęciem umożliwiającym zrobienie Świstoklika jest Portus.
2. ZAKLĘCIA
A-
Accio
Opis: sprawia, że dany przedmiot przylatuje do osoby rzucającej zaklęcie. Może być używane na dwa sposoby: przez rzucanie czaru i wypowiedzenie nazwy pożądanego przedmiotu przez rzucającego zaklęcie, (np. "Accio okulary" użyte przez Harry'ego podczas 17 urodzin) albo poprzez wskazanie różdżką na pożądany przedmiot podczas, lub natychmiast po wypowiedzeniu zaklęcia. Zaklęciem o podobnym działaniu jest Carpe Retracum.
Aguamenti
Opis: wytwarza strumień wody z różdżki. Zaklęciem o podobnym działaniu jest Aqua Eructo.
Alohomora
Opis: otwiera różne rzeczy, głównie zamki itp. Zaklęciem o podobnym działaniu jest Sezam Materio, a o odwrotnym działaniu jest Colloportus. Niestety nie jest na tyle silne, żeby przeciwstawić się Sezam Materio.
Anapneo
Opis: Zaklęcie udrożniające drogi oddechowe.
Aperacjum
Opis: ujawnia niewidzialny tusz. Zaklęciem je osłabiającym jest Evanesco.
Ascendio
Opis: Przełamanie obrony.
Avis
Opis: Z różdżki wylatuje stado ptaków.
B-
Bąblogłowy
Opis: Tworzy wokół głowy bańkę z powietrzem.
C-
Cave Inimicum
Opis: wyczarowuje barierę, która sygnalizuje pojawienie się w okolicy innych osób. Inne zaklęcia chroniące to Salvio Xexia, Repello Mugoletum i Protego Totalum.
Chłoszczyć
Opis: Czyści oraz porządkuje.
Colloportus
Opis: zamyka wszelkie rzeczy, głównie zamki itp. Zaklęciami o odwrotnym działaniu są Sezam Materio i słabsze Alohomora.
Confundus
Wymowa: "Confundo".
Opis: zmienia działanie mugolskich i magicznych przedmiotów lub dezorientuje osoby. Innym zaklęciem dezorientującym jest Mimblewimble.
Confrindo
Opis: Powoduje eksplozje danego obiektu.
Conjunctivitic
Opis: oślepia ofiarę. Działa równie silnie na zwierzęta gruboskórne (smoki, trolle, olbrzymy), jak Drętwota na ludzi.
Zaklęcie Czterech Stron Świata
Wymowa: "Wskaż mi".
Opis: różdżka obraca się w kierunku północy.
D-
Defodio
Opis: Zaklęcie które odłupuje np. kawałek ściany, chodnika.
Deletrius
Opis: usuwa widmo zaklęcia wywołane czarem Priori Incantatem, które służy do sprawdzania ostatniego czaru rzuconego daną różdżką.
Demprio
Opis: robi duże dziury w drewnie.
Depulso
Opis: odpycha przedmioty od siebie. Zaklęciem odwrotnym jest Accio.
Descendo
Opis: otwiera ukryte przejścia.
Diffindo
Opis: Rozcina takie materiały jak paski, pajęczyny, zarośla itp.
Dissendium
Opis: zaklęcie ujawniające.
Drętwota
Opis: oszałamia i powoduje silną drętwotę ciała, a czasami nawet utratę przytomności.
Duro
Opis: przemienia w kamień.
Densaugeo
Opis: sprawia, że przednie zęby ofiary rosną z ogromną szybkością i stają się nienaturalnie wielkie.
E-
Engorgio
Opis: powiększa małe obiekty. Zaklęciem o odwrotnym działaniu jest Reducio.
Episkey
Opis: niweluje uszkodzenia ciała.
Erecto
Opis: Zaklęcie prostujące, stawiające.
Evanesco
Opis: powoduje znikanie małych przedmiotów lub osłabia działanie zaklęcia Aperacjum. Zaklęciem o działaniu zmniejszającym jest też Reductio.
Zaklęcie Patronusa
Wymowa: "Ekspekto patronum".
Opis: Zaklęcie obronne, używane do wyczarowania Patronusa – tarczy, która jest zmaterializowaną postacią pozytywnej energii, o kształcie charakterystycznym dla każdego czarodzieja; stosowany m.in. do obrony przed dementorami. Wyczarowany patronus może także służyć jako "kurier", gdy chcemy przekazać komuś ważną wiadomość.
Expelliarmus
Opis: rozbraja (odrzuca) przeciwnika lub jego różdżkę. Zaklęciu towarzyszy szmaragdowy błysk oraz świst. W niektórych przypadkach odrzuca do tyłu po czym przeciwnik bardzo wolno wstaje.
Expulso
Opis: powoduje odpychanie o działaniu odśrodkowym (gdy trafi pomiędzy grupę osób, wszystkie zostają odrzucone) bazujące na zasadzie działania bomby miotającej, z tym że nie powoduje większych obrażeń. Zaklęciem o podobnym działaniu jest Expelliarmus.
F-
Ferula
Opis: opatruje uszkodzenia ciała. (bandażuje itp.)
Zaklęcie Fideliusa
Wymowa: Brak.(Zaklęcie nigdy niewypowiedziane).
Opis: bardzo złożone zaklęcie, przy którym dochodzi w sposób magiczny do zdeponowania tajemnicy w duszy żywego człowieka. Informacja zostaje ukryta w wybranej osobie, nazywanej Strażnikiem Tajemnicy, więc nie można jej odnaleźć, chyba że sam Strażnik Tajemnicy zechce ją wyjawić, inaczej pozostaje niedostępna (nie da się jej wydobyć za pomocą Imperiusa bądź Veritaserum). Skutkiem tego zaklęcia jest np. to, iż nikt, komu przez Strażnika Tajemnic nie wyjawiono tajemnicy, nie mógł znaleźć ludzi, którzy się ukrywali. Po śmierci głównego Strażnika Tajemnicy każdy, kto wiedział o miejscu, na którym użyto zaklęcia Fidelius, stał się automatycznie strażnikiem tajemnicy.
Finite Incantatem
Opis: kończy działanie niektórych zaklęć (np.Tarantallegra i Petrificus Totalus). Inną formą tego zaklęcia jest Finite Incantatem (powoduje znikanie lub rozpryskiwanie się metalowych rzeczy, lub uzdrawia poszkodowanego po działaniu zaklęcia Tarantallegra).
Flagrate
Opis: oznacza różne obiekty ognistym, czerwonym krzyżem.
Flagrante
Opis: zaklina przedmiot tak, że dotknięty przez kogokolwiek rozgrzewa się do wysokich temperatur.
Furnunculus
Wymowa: Fernukulus.
Opis: powoduje pojawienie się na twarzy białych krost i piekących bąbli.
G-
Geminio
Opis: tworzy duplikat, klon obiektu, na który zostało rzucone.
Glisseo
Opis: wygładza nawet duże, bardzo pokrzywione oraz zniekształcone obiekty.
H-
Harmonia Nectere Passus
Opis: Umożliwia działanie Szafki Zniknięć.
Homenum Revelio
Opis: ujawnia ludzką obecność na wybranym obszarze.
I-
Immobilus
Opis: unieruchamia ofiarę, spowalniając ją.
Impedimento
Opis: na pewien czas spowalnia ofiarę. Zaklęcie o podobnym działaniu to Immobilus.
Impervius
Opis: Cel, na który rzucamy zaklęcia, dostaje działalności odpychające (nie można tego dotknąć).
Incarceorus
Opis: Powoduje pojawienie się pętli krępujących ofiarę.
Incendio
Opis: podpala (w książkach i filmach). Zaklęciem o działaniu podpalającym jest również Lacarnum Inflamare.
Innaminitus Conjurus
Opis: nieznany efekt, jednak nazwa zaklęcia sugeruje, że skutkiem jest powoływanie nieistniejących obiektów do życia.
J-
Jęzlep
Opis: powoduje przyklejenie się języka do podniebienia, co uniemożliwia mówienie itp.
K-
Zaklęcie Kameleona
Wymowa: Kameleus
Opis: kamufluje (upodabnia do otoczenia) przedmiot lub żywą istotę.
L-
Lacarnum Inflamare
Opis: umożliwia wystrzelenie z różdżki ognia w postaci małych kul.
Legilimens
Opis: umożliwia legilimencję, czyli wydobywanie wspomnień od ofiary. Wydobyte wspomnienia mogą być wykorzystane przeciw ofierze w celu zdeprymowania jej.
Levicorpus
Opis: sprawia, że niewidzialna siła unosi przeciwnika za kostkę u nogi trzymając go głową w dół, lub daleko odrzuca przeciwnika. Przeciwzaklęciem jest Liberacorpus, a innym zaklęciem lewitującym jest Wingardium Leviosa.
Liberacorpus
Opis: jest zaklęciem przeciwdziałającym Levicorpus (uwalnia uniesioną ofiarę).
Locomotor
Opis: służy do przenoszenia różnych obiektów (nazwę obiektu wymawia się po formule Locomotor). Przeciwstawnością tego zaklęcia jest Locomotor Mortis (z łaciny mortis – śmierć, stanowi przeciwurok zaklęcia pierwotnego: uniemożliwia ruch, czyli chodzenie itp.
Lumos
Opis: powoduje wydobywanie się światła z końca różdżki. Modyfikacjami tego zaklęcia są Lumos Maxima (wzmocnienie zaklęcia pierwotnego) i Lumos Solem (z łaciny sol – Słońce rozumiane jako światło, działa tak, że światło wyzwalane z różdżki po użyciu tego zaklęcia ma naturę promieni słonecznych. Zaklęciem odwołującym wszystkie modyfikacje jak i zaklęcie właściwe jest Nox.
M-
Mobiliarbus
Opis: służy do poruszania przedmiotów. Zaklęciem o podobnym działaniu jest Locomotor.
Mobilicorpus
Opis: Przemieszcza osoby, sprawia, że lewitują.
Morsmordre
Opis: wyczarowuje na niebie Mroczny Znak – świetlistą, zieloną czaszkę, z ust której wychodzi wijący się wąż, a cały symbol jest znakiem Lorda Voldemorta i jego popleczników, głównie Śmierciożerców.
Moffliato
Opis: sprawia, że osoba na którą zostało rzucone słyszy nieokreślone brzęczenie, przez co nie może podsłuchać rozmowy rzucającego (jedno z zaklęć wymyślonych przez Księcia Półkrwi). Zaklęciami o podobnym działaniu są Quietus i Silencio.
N-
Nox
Opis: Gasi zaklęcie Lumos, lecz jest za słabe by zgasić zaklęcie Lumos Maxima.
Nox Maxima
Opis: Gasi całkowicie zaklęcie Lumos i Lumos Maxima.
Zaklęcie Nienanoszalności
Wymowa: zaklęcie całkowicie niewerbalne.
Opis: powoduje, że nie można nanieść danego obszaru na mapę.
O-
Obscuro
Wymowa: Obskuro
Opis: sprawia, że na oczach przeciwnika pojawia się czarna opaska, przez którą nic nie widać i nie można jej zdjąć.
Zaklęcie Zapomnienia
Wymowa: Obliviate
Opis: używane do usuwania wspomnień i modyfikacji pamięci.
Orchideus
Opis: powoduje, że z końca różdżki wystrzela bukiet kwiatów, który może ranić magiczne zwierzęta.
Oppugno
Wymowa: Opuni
Opis: Zmusza wyczarowane ptaki do ataku na inną osobę.
P-
Zaklęcie Pełnego Porażenia Ciała
Wymowa: Petrificus Totalus.
Opis: Sprawia, że ciało danej osoby zostaje sparaliżowane, lecz ofiara wciąż widzi, słyszy itp.
Peskipiksi Pesternomi
Opis: według Gilderoya Lockharta ma poskramiać chochliki lub inne magiczne zwierzęta.
Piertotum Locomotor
Opis: Ożywia rzeźby i posągi.
Portus
Opis: Zmienia dany obiekt w świstoklik.
Priori Incantatem
Opis: wywołuje retrospekcję zaklęć danej różdżki, do rzucenia których posłużyła.
Zaklęcie Tarczy
Wymowa: Protego
Opis: na krótko tworzy magiczną barierę (tarczę), która chroni rzucającego czar zarówno przed zaklęciami jak i przed innymi przedmiotami. Działa na zwykłe uroki, ale nie na Zaklęcia Niewybaczalne. Modyfikacjami tego zaklęcia są Protego Totalum oraz Protego Horriblisus.
Protego Maxima
Wymowa: Protego Maxima
Opis: tworzy magiczną barierę (tarczę) , która chroni nie tylko rzucającego czar ale także inne osoby.(rzucający musi pomyśleć o tym czego chce chronić).
Protego Horribilis
Opis: prawdopodobnie najsilniejsze zaklęcie ochronne.
Protego Totalum
Opis: sprawia, że dany obszar jest trudny do wykrycia. Inne zaklęcia chroniące to Cave Inimicum, Salvio Hexia i Repello Mugoletum.
Zaklęcie Proteusza
Wymowa: Proteusz.
Opis: powoduje zależne zmiany; przedmioty, na które zostanie rzucone są od siebie zależne, zmiany zachodzące w jednym powodują te same zmiany w pozostałych.
Q-
Quietus
Opis: osłabia siłę głosu. Zaklęciem o odwrotnym działaniu jest Sonorus, a podobne zaklęcia to Silencio i Miffliato.
R-
Reductio
Opis: redukuje (zmniejsza) rozmiary obiektów, parzy innych.
Reducto
Opis: niszczy nawet duże obiekty, mieląc je na proch.
Rennervate
Opis: Uzdrawia i regeneruje. Wybudza z czaru drętwota.
Relashio
Opis: Jest to zaklęcie uwalniające(niszczy nawet bardzo twarde obiekty wystrzeliwując strumień ognia).
Reparo
Opis: naprawia zepsute lub zniszczone przedmioty. Modyfikacją jest Oculuc Reparo (naprawia okulary).
Repello Mugoletum
Opis: sprawia, że mugole nie widzą danego obiektu. Inne zaklęcia chroniące to Salvio Hexia, Cave Inimicum i Protego Totalum.
Rictusempra (Zniewalająca Łaskotka)
Opis: jedno z zaklęć najczęściej używanych na przeciwniku w trakcie walki. Promień uderza ze średnią siłą i zwykle odpycha przeciwnika. Z teoretycznego punktu widzenia zaklęcie to rozśmiesza, niewidzialna siła łaskocze przeciwnika (gdy rzuci się je na siebie, wprawia się w dobry nastrój).
Riddiculus
Opis: zamienia bogina w to coś zabawnego, o czym pomyśli rzucający czar.
S-
Salvio Hexia
Opis: ochrania miejsce, w którym ktoś przebywa.
Sectumsempra
Opis: powoduje rozległe i głębokie rany na ciele, jest zaklęciem czarnomagicznym.
Serpensortia
Opis: wyczarowuje węża, który atakuje przeciwnika.
Silencio
Opis: w przeciwieństwie do podobnych zaklęć – Quietus czy Muffliato– wycisza całkowicie. Zaklęciem o odwrotnym działaniu jest Sonorus.
Sonorus
Opis: zwiększa siłę głosu. Zaklęciami o odwrotnym działaniu są Quietus, Muffliato i Silencio.
Szatańska Pogoża
Opis: rozpala ogromny, trudny do powstrzymania, potężny, dziki ogień, który formuje się w różne bestie i trawi niemal wszystko na swojej drodze, będąc nawet zdolnym do niszczenia horkruksów.
T-
Tarantallegra
Opis: Służy do zmuszania przeciwnika do niekontrolowanych pląsów nóg. Czar Talantallegra cofa zaklęcie Finite.
Tergeo
Opis: usuwa różne substancje np. kurz, krew. Podobne zaklęcie to Chłoszczyć.
U-
Upiorogacek
Opis: wywołuje strach i lęk.
V-
Vera Verto
Opis: zamienia zwierzę w puchar na wodę.
Vingardium Leviosa
Opis: unosi wskazany obiekt.
Vulnera Sananatur
Opis: zaklęcie leczące głębokie rany.
W-
Waddivasi
Opis: odblokowuje zatkane otwory. Podobne zaklęcie to Sezam Materio.
Zaklęcia Niewybaczalne
Avada Kedavra
Opis: najgroźniejsze z Zaklęć Niewybaczalnych, nieodwracalne, za jego sprawą uśmiercić można żywą istotę i nie ma na nie przeciwzaklęcia. Zaklęciu towarzyszy zielony błysk i świst. Od klątwy tej zginęła większość ofiar Voldemorta i Śmierciożerców. Jedyną osobą, której udało się je przeżyć, był Harry Potter. Użycie go przeciw istocie ludzkiej karane było dożywotnim pobytem w Azkabanie. Do jego rzucenia trzeba mocy większej od mocy niepełnoletniego ucznia.
Cruciatus
Wymowa: "Crucio"
Opis: jedno z Zaklęć Niewybaczalnych. Cruciatus jest zaklęciem służącym do zadawania bólu. Ofiara zaklęcia przeżywa niewyobrażalne męki, jednak nie umiera – zaklęcie trwa tak długo, aż czarodziej rzucający je zdejmie klątwę. Czarodziej będący ofiarą klątwy myślał jedynie o tym, by umrzeć i nigdy już tak nie cierpieć.
Imperius
Wymowa: "Imperio".
Opis: Zaklęcie niewybaczalne służące do przejmowania kontroli nad innym stworzeniem. Ofiara klątwy przestaje samodzielnie myśleć, pozostając posłuszna rozkazom czarodzieja, który rzucał klątwę. W czasach rządów Voldemorta zaklęcie to sprawiało wiele trudności Ministerstwu Magii i pojedynczym czarodziejom, ponieważ trudno było odróżnić, kto działał pod wpływem zaklęcia, a kto z własnej woli. Po upadku Voldemorta większość jego popleczników tłumaczyła się, iż działali właśnie pod wpływem klątwy Imperius.
Hello dear fan. I really admire your keen and I have to say you did a pretty job and this site is really interesting. I just wanted to add a little commentary on that the spell is "Muffliato" with "u" instead of "o". Keep writing. Best wishes.
OdpowiedzUsuń