Zaklęcia i inne informacje


1. HUNCWOCI

Panowie Lunatyk, Glizdogon, Łapa i Rogacz
Zawsze uczynni doradcy Czarodziejskich Psotników
Mają zaszczyt przedstawić
MAPĘ HUNCWOTÓW
—Mapa Huncwotów

Huncwoci - nazwa grupy czterech uczniów, która uczyła się w latach 1971−1978 Hogwarcie. Trzech z nich było animagami zaś Remus Lupin wilkołakiem.


Ciekawostki

    Huncwoci
  • Huncwoci zmarli w odwrotnej kolejności do tej, która została zapisana na Mapie Huncwotów. 
  • Żaden z Hucwotów nie dożył podeszłego wieku;  jeden z nich popełnił samobójstwo (w rzeczywistości udusiła go sztuczna ręka podarowana mu przez Lorda Voldemorta, gdyż ten zawahał się czy interweniować i skrzywdzić Harry'ego),  dwóch  zostało zabitych  przez śmierciożerców, a jeden przez samego Czarnego Pana. 

Szafka Zniknięć — magiczny obiekt; w świecie czarodziejów pomiędzy dwoma takimi szafkami istniało przejście, które umożliwiało m.in. przenoszenie przedmiotów pomiędzy siostrzanymi meblami. Szafki odbijały prawie wszystkie zaklęcia.


Harry PotterW jaki sposób wszyscy się tam dostaną, nie zwracając na siebie uwagi mugoli?
Artut WeasleyTo bardzo skomplikowana operacja. W końcu chodzi o jakieś sto tysięcy czarodziejów, którzy mają się zgromadzić w jednym miejscu, a oczywiście nie dysponujemy tak wielkim obiektem magicznym, by wszyscy się pomieścili. (...)Ci, którzy nie chcą albo nie potrafią się teleportować, muszą skorzystać ze świstoklików. To takie obiekty, którymi czarodzieje przemieszczają się z jednego miejsca na drugie w określonym czasie. W razie potrzeby można nimi przenosić dużą grupę na raz (...).
Harry Potter Jak wyglądają takie świstokliki?
Artur Weasley Przede wszystkim nie mogą rzucać się w oczy. Wybieramy takie przedmioty, na które mugole nie zwrócą uwagi, a więc nie podniosą z ziemi i nie zaczną się nimi bawić. No wiesz, coś takiego co uznają po prostu za śmieci.
— Rozmowa w trakcie wędrówki na wzgórze Stoatshead.

 Świstoklik — magiczny przedmiot, który umożliwia teleportację z miejsca na miejsce każdemu czarodziejowi niezależnie od tego gdzie i kiedy się znajduje. To przedmiot dosyć specyficzny, ponieważ mogą z niego korzystać także niepełnoletni czarodzieje. Są to najczęściej rzeczy, które mugole wezmą po prostu za śmieci i nie podniosą ich. Zaklęciem umożliwiającym zrobienie Świstoklika jest Portus.

 2. ZAKLĘCIA
A-

  Accio

Opis: sprawia, że dany przedmiot przylatuje do osoby rzucającej zaklęcie. Może być używane na dwa sposoby: przez rzucanie czaru i wypowiedzenie nazwy pożądanego przedmiotu przez rzucającego zaklęcie, (np. "Accio okulary" użyte przez Harry'ego podczas 17 urodzin) albo poprzez wskazanie różdżką na pożądany przedmiot podczas, lub natychmiast po wypowiedzeniu zaklęcia. Zaklęciem o podobnym działaniu jest Carpe Retracum.  

Aguamenti

Opis: wytwarza strumień wody z różdżki. Zaklęciem o podobnym działaniu jest Aqua Eructo.

Alohomora

Opis: otwiera różne rzeczy, głównie zamki itp. Zaklęciem o podobnym działaniu jest Sezam Materio, a o odwrotnym działaniu jest Colloportus. Niestety nie jest na tyle silne, żeby przeciwstawić się Sezam Materio.

 Anapneo

Opis: Zaklęcie udrożniające drogi oddechowe.

 Aperacjum

 Opis: ujawnia niewidzialny tusz. Zaklęciem je osłabiającym jest Evanesco.

Ascendio

Opis: Przełamanie obrony.

Avis

Opis: Z różdżki wylatuje stado ptaków.

B-

Bąblogłowy 

Opis: Tworzy wokół głowy bańkę z powietrzem.

C-

Cave Inimicum


Opis: wyczarowuje barierę, która sygnalizuje pojawienie się w okolicy innych osób. Inne zaklęcia chroniące to Salvio Xexia, Repello Mugoletum i Protego Totalum.

Chłoszczyć

Opis: Czyści oraz porządkuje.

Colloportus

Opis: zamyka wszelkie rzeczy, głównie zamki itp. Zaklęciami o odwrotnym działaniu są Sezam Materio i słabsze Alohomora. 

Confundus

Wymowa: "Confundo". 
Opis: zmienia działanie mugolskich i magicznych przedmiotów lub dezorientuje osoby. Innym zaklęciem dezorientującym jest Mimblewimble. 

Confrindo

Opis: Powoduje eksplozje danego obiektu.

Conjunctivitic

Opis: oślepia ofiarę. Działa równie silnie na zwierzęta gruboskórne (smoki, trolle, olbrzymy), jak Drętwota na ludzi.







Zaklęcie Czterech Stron Świata





Wymowa: "Wskaż mi". 
Opis: różdżka obraca się w kierunku północy.

D-

Defodio

Opis: Zaklęcie które odłupuje np. kawałek ściany, chodnika.

Deletrius

 Opis: usuwa widmo zaklęcia wywołane czarem Priori Incantatem, które służy do sprawdzania ostatniego czaru rzuconego daną różdżką.

Demprio

Opis: robi duże dziury w drewnie.

Depulso

 Opis: odpycha przedmioty od siebie. Zaklęciem odwrotnym jest Accio.

Descendo

Opis: otwiera ukryte przejścia.

Diffindo

 Opis: Rozcina takie materiały jak paski, pajęczyny, zarośla itp.

Dissendium

Opis: zaklęcie ujawniające.

Drętwota

Opis: oszałamia i powoduje silną drętwotę ciała, a czasami nawet utratę przytomności.

Duro

Opis: przemienia w kamień.

Densaugeo

Opis: sprawia, że przednie zęby ofiary rosną z ogromną szybkością i stają się nienaturalnie wielkie.

E-

Engorgio

 Opis: powiększa małe obiekty. Zaklęciem o odwrotnym działaniu jest Reducio.

Episkey

Opis: niweluje uszkodzenia ciała.

Erecto

Opis: Zaklęcie prostujące, stawiające.

Evanesco

Opis: powoduje znikanie małych przedmiotów lub osłabia działanie zaklęcia Aperacjum. Zaklęciem o działaniu zmniejszającym jest też Reductio.

Zaklęcie Patronusa

Wymowa: "Ekspekto patronum". 
Opis: Zaklęcie obronne, używane do wyczarowania Patronusa – tarczy, która jest zmaterializowaną postacią pozytywnej energii, o kształcie charakterystycznym dla każdego czarodzieja; stosowany m.in. do obrony przed dementorami. Wyczarowany patronus może także służyć jako "kurier", gdy chcemy przekazać komuś ważną wiadomość.

Expelliarmus

Opis: rozbraja (odrzuca) przeciwnika lub jego różdżkę. Zaklęciu towarzyszy szmaragdowy błysk oraz świst. W niektórych przypadkach odrzuca do tyłu po czym przeciwnik bardzo wolno wstaje.

 Expulso

Opis: powoduje odpychanie o działaniu odśrodkowym (gdy trafi pomiędzy grupę osób, wszystkie zostają odrzucone) bazujące na zasadzie działania bomby miotającej, z tym że nie powoduje większych obrażeń. Zaklęciem o podobnym działaniu jest Expelliarmus.

F-

Ferula
  
Opis: opatruje uszkodzenia ciała. (bandażuje itp.)

Zaklęcie Fideliusa
  
Wymowa: Brak.(Zaklęcie nigdy niewypowiedziane). 
Opis: bardzo złożone zaklęcie, przy którym dochodzi w sposób magiczny do zdeponowania tajemnicy w duszy żywego człowieka. Informacja zostaje ukryta w wybranej osobie, nazywanej Strażnikiem Tajemnicy, więc nie można jej odnaleźć, chyba że sam Strażnik Tajemnicy zechce ją wyjawić, inaczej pozostaje niedostępna (nie da się jej wydobyć za pomocą Imperiusa bądź Veritaserum). Skutkiem tego zaklęcia jest np. to, iż nikt, komu przez Strażnika Tajemnic nie wyjawiono tajemnicy, nie mógł znaleźć ludzi, którzy się ukrywali. Po śmierci głównego Strażnika Tajemnicy każdy, kto wiedział o miejscu, na którym użyto zaklęcia Fidelius, stał się automatycznie strażnikiem tajemnicy.

Finite Incantatem

Opis: kończy działanie niektórych zaklęć (np.Tarantallegra i Petrificus Totalus). Inną formą tego zaklęcia jest Finite Incantatem (powoduje znikanie lub rozpryskiwanie się metalowych rzeczy, lub uzdrawia poszkodowanego po działaniu zaklęcia Tarantallegra).

Flagrate

Opis: oznacza różne obiekty ognistym, czerwonym krzyżem.

Flagrante

Opis: zaklina przedmiot tak, że dotknięty przez kogokolwiek rozgrzewa się do wysokich temperatur.

Furnunculus

 Wymowa:  Fernukulus. 
Opis: powoduje pojawienie się na twarzy białych krost i piekących bąbli.

G-

Geminio
  
Opis: tworzy duplikat, klon obiektu, na który zostało rzucone. 

Glisseo

Opis: wygładza nawet duże, bardzo pokrzywione oraz zniekształcone obiekty. 

H-

Harmonia Nectere Passus
  
Opis: Umożliwia działanie Szafki Zniknięć.  

Homenum Revelio

Opis: ujawnia ludzką obecność na wybranym obszarze. 

I-

Immobilus

Opis: unieruchamia ofiarę, spowalniając ją. 

Impedimento


 Opis: na pewien czas spowalnia ofiarę. Zaklęcie o podobnym działaniu to Immobilus.

Impervius

Opis: Cel, na który rzucamy zaklęcia, dostaje działalności odpychające (nie można tego dotknąć).

Incarceorus

Opis: Powoduje pojawienie się pętli krępujących ofiarę.

Incendio

Opis: podpala (w książkach i filmach). Zaklęciem o działaniu podpalającym jest również Lacarnum Inflamare.

Innaminitus Conjurus

Opis: nieznany efekt, jednak nazwa zaklęcia sugeruje, że skutkiem jest powoływanie nieistniejących obiektów do życia.

J-

Jęzlep

Opis: powoduje przyklejenie się języka do podniebienia, co uniemożliwia mówienie itp.

K-

Zaklęcie Kameleona

Wymowa: Kameleus 
Opis: kamufluje (upodabnia do otoczenia) przedmiot lub żywą istotę.

L-

Lacarnum Inflamare

Opis: umożliwia wystrzelenie z różdżki ognia w postaci małych kul.

Legilimens
  
Opis: umożliwia legilimencję, czyli wydobywanie wspomnień od ofiary. Wydobyte wspomnienia mogą być wykorzystane przeciw ofierze w celu zdeprymowania jej.



Levicorpus

Opis: sprawia, że niewidzialna siła unosi przeciwnika za kostkę u nogi trzymając go głową w dół, lub daleko odrzuca przeciwnika. Przeciwzaklęciem jest Liberacorpus, a innym zaklęciem lewitującym jest Wingardium Leviosa.

Liberacorpus

Opis: jest zaklęciem przeciwdziałającym Levicorpus (uwalnia uniesioną ofiarę).

Locomotor

Opis: służy do przenoszenia różnych obiektów (nazwę obiektu wymawia się po formule Locomotor). Przeciwstawnością tego zaklęcia jest Locomotor Mortis (z łaciny mortisśmierć, stanowi przeciwurok zaklęcia pierwotnego: uniemożliwia ruch, czyli chodzenie itp.

Lumos

Opis: powoduje wydobywanie się światła z końca różdżki. Modyfikacjami tego zaklęcia są Lumos Maxima (wzmocnienie zaklęcia pierwotnego) i Lumos Solem (z łaciny solSłońce rozumiane jako światło, działa tak, że światło wyzwalane z różdżki po użyciu tego zaklęcia ma naturę promieni słonecznych. Zaklęciem odwołującym wszystkie modyfikacje jak i zaklęcie właściwe jest Nox.

M-

Mobiliarbus
  
Opis: służy do poruszania przedmiotów. Zaklęciem o podobnym działaniu jest Locomotor.

Mobilicorpus

Opis: Przemieszcza osoby, sprawia, że lewitują.

Morsmordre

Opis: wyczarowuje na niebie Mroczny Znak – świetlistą, zieloną czaszkę, z ust której wychodzi wijący się wąż, a cały symbol jest znakiem Lorda Voldemorta i jego popleczników, głównie Śmierciożerców.

Moffliato

Opis: sprawia, że osoba na którą zostało rzucone słyszy nieokreślone brzęczenie, przez co nie może podsłuchać rozmowy rzucającego (jedno z zaklęć wymyślonych przez Księcia Półkrwi). Zaklęciami o podobnym działaniu są Quietus i Silencio.

N-

Nox
  
Opis: Gasi zaklęcie Lumos, lecz jest za słabe by zgasić zaklęcie Lumos Maxima.

 Nox Maxima

Opis: Gasi całkowicie zaklęcie Lumos i Lumos Maxima.

Zaklęcie Nienanoszalności
  
Wymowa: zaklęcie całkowicie niewerbalne. 
Opis: powoduje, że nie można nanieść danego obszaru na mapę.

O-

Obscuro

Wymowa: Obskuro 
Opis: sprawia, że na oczach przeciwnika pojawia się czarna opaska, przez którą nic nie widać i nie można jej zdjąć.

Zaklęcie Zapomnienia

Wymowa: Obliviate 
Opis: używane do usuwania wspomnień i modyfikacji pamięci.


Orchideus

Opis: powoduje, że z końca różdżki wystrzela bukiet kwiatów, który może ranić magiczne zwierzęta.


Oppugno

 Wymowa: Opuni
Opis: Zmusza wyczarowane ptaki do ataku na inną osobę.


P-

Zaklęcie Pełnego Porażenia Ciała

Wymowa: Petrificus Totalus. 
Opis: Sprawia, że ciało danej osoby zostaje sparaliżowane, lecz ofiara wciąż widzi, słyszy itp.


Peskipiksi Pesternomi

 Opis: według Gilderoya Lockharta ma poskramiać chochliki lub inne magiczne zwierzęta.

Piertotum Locomotor

Opis: Ożywia rzeźby i posągi.

Portus

Opis: Zmienia dany obiekt w świstoklik.

Priori Incantatem

Opis: wywołuje retrospekcję zaklęć danej różdżki, do rzucenia których posłużyła.

Zaklęcie Tarczy

Wymowa: Protego 
Opis: na krótko tworzy magiczną barierę (tarczę), która chroni rzucającego czar zarówno przed zaklęciami jak i przed innymi przedmiotami. Działa na zwykłe uroki, ale nie na Zaklęcia Niewybaczalne. Modyfikacjami tego zaklęcia są Protego Totalum oraz Protego Horriblisus.


Protego Maxima


Wymowa: Protego Maxima 
Opis: tworzy magiczną barierę (tarczę) , która chroni nie tylko rzucającego czar ale także inne osoby.(rzucający musi pomyśleć o tym czego chce chronić).

Protego Horribilis

Opis: prawdopodobnie najsilniejsze zaklęcie ochronne.

Protego Totalum

Opis: sprawia, że dany obszar jest trudny do wykrycia. Inne zaklęcia chroniące to Cave Inimicum, Salvio Hexia i Repello Mugoletum.

Zaklęcie Proteusza
  
Wymowa: Proteusz. 
Opis: powoduje zależne zmiany; przedmioty, na które zostanie rzucone są od siebie zależne, zmiany zachodzące w jednym powodują te same zmiany w pozostałych.

Q-

Quietus

Opis: osłabia siłę głosu. Zaklęciem o odwrotnym działaniu jest Sonorus, a podobne zaklęcia to Silencio i Miffliato.

R-

Reductio

Opis: redukuje (zmniejsza) rozmiary obiektów, parzy innych. 

Reducto

Opis: niszczy nawet duże obiekty, mieląc je na proch.

Rennervate

Opis: Uzdrawia i regeneruje. Wybudza z czaru drętwota.

Relashio

Opis: Jest to zaklęcie uwalniające(niszczy nawet bardzo twarde obiekty wystrzeliwując strumień ognia).

Reparo

Opis: naprawia zepsute lub zniszczone przedmioty. Modyfikacją jest Oculuc Reparo (naprawia okulary).

Repello Mugoletum

Opis: sprawia, że mugole nie widzą danego obiektu. Inne zaklęcia chroniące to Salvio Hexia, Cave Inimicum i Protego Totalum.


Rictusempra (Zniewalająca Łaskotka)

Opis: jedno z zaklęć najczęściej używanych na przeciwniku w trakcie walki. Promień uderza ze średnią siłą i zwykle odpycha przeciwnika. Z teoretycznego punktu widzenia zaklęcie to rozśmiesza, niewidzialna siła łaskocze przeciwnika (gdy rzuci się je na siebie, wprawia się w dobry nastrój).


Riddiculus
  
Opis: zamienia bogina w to coś zabawnego, o czym pomyśli rzucający czar.

 S-

Salvio Hexia
  
Opis: ochrania miejsce, w którym ktoś przebywa. 

Sectumsempra

Opis: powoduje rozległe i głębokie rany na ciele, jest zaklęciem czarnomagicznym.

Serpensortia

 Opis: wyczarowuje węża, który atakuje przeciwnika.

Silencio

Opis: w przeciwieństwie do podobnych zaklęć – Quietus czy Muffliato– wycisza całkowicie. Zaklęciem o odwrotnym działaniu jest Sonorus.

Sonorus

Opis: zwiększa siłę głosu. Zaklęciami o odwrotnym działaniu są Quietus, Muffliato i Silencio.

Szatańska Pogoża

Opis: rozpala ogromny, trudny do powstrzymania, potężny, dziki ogień, który formuje się w różne bestie i trawi niemal wszystko na swojej drodze, będąc nawet zdolnym do niszczenia horkruksów.

T-

Tarantallegra

Opis: Służy do zmuszania przeciwnika do niekontrolowanych pląsów nóg. Czar Talantallegra cofa zaklęcie Finite

Tergeo

Opis: usuwa różne substancje np. kurz, krew. Podobne zaklęcie to Chłoszczyć.

U- 


Upiorogacek

Opis: wywołuje strach i lęk. 

V-

Vera Verto

Opis: zamienia zwierzę w puchar na wodę.  

Vingardium Leviosa 

Opis: unosi wskazany obiekt.

Vulnera Sananatur

Opis: zaklęcie leczące głębokie rany.

W-

Waddivasi 

Opis: odblokowuje zatkane otwory. Podobne zaklęcie to Sezam Materio.

Zaklęcia Niewybaczalne

Avada Kedavra


Opis: najgroźniejsze z Zaklęć Niewybaczalnych, nieodwracalne, za jego sprawą uśmiercić można żywą istotę i nie ma na nie przeciwzaklęcia. Zaklęciu towarzyszy zielony błysk i świst. Od klątwy tej zginęła większość ofiar Voldemorta i Śmierciożerców. Jedyną osobą, której udało się je przeżyć, był Harry Potter. Użycie go przeciw istocie ludzkiej karane było dożywotnim pobytem w Azkabanie. Do jego rzucenia trzeba mocy większej od mocy niepełnoletniego ucznia.

Cruciatus
  
Wymowa: "Crucio" 
Opis: jedno z Zaklęć Niewybaczalnych. Cruciatus jest zaklęciem służącym do zadawania bólu. Ofiara zaklęcia przeżywa niewyobrażalne męki, jednak nie umiera – zaklęcie trwa tak długo, aż czarodziej rzucający je zdejmie klątwę. Czarodziej będący ofiarą klątwy myślał jedynie o tym, by umrzeć i nigdy już tak nie cierpieć.

Imperius

Wymowa: "Imperio". 
Opis: Zaklęcie niewybaczalne służące do przejmowania kontroli nad innym stworzeniem. Ofiara klątwy przestaje samodzielnie myśleć, pozostając posłuszna rozkazom czarodzieja, który rzucał klątwę. W czasach rządów Voldemorta zaklęcie to sprawiało wiele trudności Ministerstwu Magii i pojedynczym czarodziejom, ponieważ trudno było odróżnić, kto działał pod wpływem zaklęcia, a kto z własnej woli. Po upadku Voldemorta większość jego popleczników tłumaczyła się, iż działali właśnie pod wpływem klątwy Imperius.





 









    



 

 

1 komentarz:

  1. Hello dear fan. I really admire your keen and I have to say you did a pretty job and this site is really interesting. I just wanted to add a little commentary on that the spell is "Muffliato" with "u" instead of "o". Keep writing. Best wishes.

    OdpowiedzUsuń